Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Czym jest airsoft?

Go down

Czym jest airsoft? Empty Czym jest airsoft?

Pisanie by Vader Czw Lut 27, 2014 8:55 pm

I. Wstęp.
Airsoft (od ASG - Air Soft Gun) jest to gra zespołowa wykorzystująca repliki broni ASG (zapraszam do sąsiedniego tematu).
Podstawowym celem w rozgrywce airsoftowej jest trafienie przeciwnika za pomocą repliki. Dwa (lub więcej) zespoły dążą do wyeliminowania graczy drużyny przeciwnej, lub osiągnięcia celu wyznaczonego przez scenariusz.





II. Zasady.
Poniższy zbór zasad airsoftu pochodzi ze strony WMASG:


Część ogólna

Podstawowe pojęcia

1. Airsoft - jest to zabawa polegająca na prowadzeniu walk airsoft, przy wykorzystaniu broni ASG. Airsoft łączy się z hobby związanym z posiadaniem jednej lub więcej sztuk broni ASG, umundurowania i oporządzenia oraz z uczestnictwem w spotkaniach i walkach airsoft.
2. Walki airsoft - są to spotkania, w których dwie lub więcej grup toczą pomiędzy sobą symulowane walki, które mogą być oparte na scenariuszach, używając przy tym broni ASG i amunicji ASG.
3. Broń ASG - są to repliki wszelkiej broni palnej, wykonane z dowolnego materiału, w skali 1:1 lub innej, miotające amunicję ASG za pomocą słupa sprężonego powietrza lub specjalnego gazu przeznaczonego do zasilania broni ASG.
4. Broń ASG może być powtarzalna, samopowtarzalna oraz automatyczna.
5. Amunicja ASG - są to kulki z tworzywa sztucznego o średnicy 6 mm, masie nie przekraczającej 0,33 g, przystosowane do wystrzeliwania z broni ASG.
6. Gracz airsoft - jest to osoba, która uczestniczy w walkach airsoft, podczas których posiada broń ASG oraz respektuje podstawowe zasady obowiązujące w airsoft.
7. Teren walk airsoft - jest to ściśle określony teren, na którym toczą się walki airsoft. Teren powinien być, w miarę możliwości, oznaczony i zabezpieczony przed wejściem na niego osób postronnych. Prowadzenie walk na określonym terenie powinno być uzgodnione z jego właścicielem lub zarządcą. O prowadzeniu walk airsoft na określonym terenie powinny być powiadomione właściwe służby porządkowe.
Strefa bezpieczeństwa - miejsce wydzielone na terenie walk airsoft, gdzie zbierają się wyeliminowani gracze, bądź inne osoby nie uczestniczące w walce. W strefie bezpieczeństwa obowiązuje całkowity i bezwzględny zakaz strzelania z broni ASG.

Część szczegółowa

I. Zasady bezpieczeństwa

Środki ochrony oczu:
-Wszyscy gracze airsoft dokładają najwyższej staranności, by spotkania i walki airsoft były pozbawione jakichkolwiek zagrożeń dla życia i zdrowia uczestników oraz osób postronnych.
-Każdy gracz airsoft zobowiązany jest posiadać w trakcie walk airsoft środki ochrony oczu, jako organu najbardziej narażonego na uszkodzenia. Środki ochrony oczu powinny być wytrzymałe na postrzał z amunicji ASG z bliskiej odległości, ze wszelkiego typu broni ASG.
-Każdy gracz airsoft, w przypadku wątpliwości dotyczących skuteczności stosowanych środków ochrony oczu, zobowiązany jest do przeprowadzenia testu wytrzymałości, polegającego na oddaniu strzału / serii strzałów, do mającego mieć zastosowanie środka ochrony, z bliskiej odległości, z najmocniejszej, dostępnej broni ASG. W szczególności dotyczy to środków ochrony oczu, których przeznaczenie jest inne niż do airsoft.
-Środki ochrony oczu muszą być założone przez uczestnika airsoft przez cały czas trwania walk airsoft. Zdjęcie środków ochrony może nastąpić wyłącznie w strefie bezpieczeństwa.
-Gracz airsoft, który zdejmie środki ochrony oczu poza strefą bezpieczeństwa, może być upomniany przez każdego z pozostałych graczy. Nie zastosowanie się do upomnienia bądź ponowne upomnienie, stanowi podstawę do wykluczenia tego gracza z dalszych walk airsoft.

Spożywanie alkoholu i zażywanie środków odurzających:
-W trakcie trwania walk airsoft obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu oraz zażywania środków odurzających.
-Spożywanie alkoholu jest dopuszczalne wyłącznie po ogłoszonym zakończeniu wszystkich walk airsoft.
-Uczestnik walk airsoft, spożywający w trakcie ich trwania alkohol lub używający środków odurzających, może być natychmiast i nieodwołalnie wykluczony ze wszystkich walk airsoft.

Zabezpieczenie terenu walk airsoft pod względem materialnym:
-Teren walk airsoft, przed jego wykorzystaniem, powinien być sprawdzony pod względem bezpieczeństwa przez organizatora walk.
Szczególnemu sprawdzeniu winny podlegać następujące elementy:
#istnienie ukrytych dziur, jarów, załomów mogących stanowić zagrożenie dla uczestników,
#istnienie przedmiotów (wystające pręty, potłuczone szkło itp.) mogących stanowić zagrożenie dla uczestników,
#dostępność terenu dla osób trzecich, co może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa tychże osób,
#miejsca stanowiące jakiekolwiek zagrożenie, winny być oznaczone, w miarę możliwości, w widoczny sposób.

Zabezpieczenie terenu walk airsoft pod względem formalnym:
-uczestnicy lub organizator walk airsoft sprawdza czyją własność stanowi teren tychże walk, lub pod czyim znajduje się zarządem i uzgadnia możliwość prowadzenia tam walk,
-dodatkowo, o walkach airsoft powinny być powiadomione właściwe służby porządkowe (policja, straż leśna itp.), informując przy tym, na czym te walki polegają.

Inne środki ochrony i bezpieczeństwa:
-Na miejscu walk airsoft powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy. W przypadku walk airsoft, gdzie organizator jest określony, obowiązek zapewnienia apteczki pierwszej pomocy spoczywa na organizatorze.
-Dodatkowo na miejscu walk airsoft powinien znajdować się jakikolwiek środek łączności zewnętrznej (np. telefon komórkowy) dla możliwości wezwania pomocy w przypadku zaistnienia wypadku. W przypadku walk airsoft, gdzie organizator jest określony, obowiązek zapewnienia środków łączności zewnętrznej spoczywa na organizatorze.
-Wszelkie inne środki ochrony, takie jak: hełmy, kaski, nałokietniki, nakolanniki, rękawice ochronne, ochraniacze na zęby, są zalecane do stosowania. Ich używanie leży w gestii uczestnika.

II. Zasady związane z zachowaniem porządku publicznego oraz obowiązujących norm prawnych
-Noszenie broni ASG w miejscach publicznych powinno odbywać się z użyciem pokrowców, opakowań lub w inny sposób, zabezpieczający broń ASG przed widokiem publicznym.
-Wydobywanie, strzelanie, celowanie lub jakiekolwiek inne użycie broni ASG w miejscu publicznym może być uznane za naruszanie zasad airsoft i powodować wykluczenie dopuszczającego się tego gracza airsoft ze wszelkich spotkań i walk airsoft.
-Noszenie mundurów i oporządzenia używanego w airsoft w miejscach publicznych jest dozwolone, za wyjątkiem przypadków, gdy pozostaje to w sprzeczności z prawem powszechnie obowiązującym ( mundury i wyposażenie, a także symbole i oznaczenia, zastrzeżone dla określonych formacji, takich jak: wojsko, policja itp.).

III. Zasady używania broni białej w ASG
-Broń biała (noże, sztylety, bagnety ) mogą, za zgodą pozostałych uczestników, stanowić część umundurowania lub wyposażenia gracza airsoft.
-Zabronione jest używanie broni białej podczas walk airsoft, poprzez jej dobywanie w jakimkolwiek celu. Uczestnik, który dobywa broni białej podczas walk airsoft może być natychmiast i w sposób nieodwołalny wykluczony z dalszych walk airsoft.
-Dobywanie broni białej może nastąpić wyłącznie w strefie bezpieczeństwa i wyłącznie w sposób nie zagrażający życiu i zdrowiu uczestników.

IV. Zasady używania środków pirotechnicznych lub środków pozoracji pola walki
-Używanie środków pirotechnicznych lub środków pozoracji pola walki jest niedopuszczalne w walkach airsoft, za wyjątkiem zapisu punktu 2.
-W wyjątkowych przypadkach, gdy organizator walk airsoft dopuści używanie środków pirotechnicznych lub środków pozoracji pola walki, powinno to się odbywać w sposób kontrolowany, wykluczający możliwość zaistnienia nieszczęśliwego wypadku. Organizator określa zasady używania środków pirotechnicznych lub środków pozoracji pola walki w opublikowanym przez siebie regulaminie walk airsoft.

V. Zasady uznawania trafień, zachowania się trafionych
-Trafienie w każdą część ciała, uznaje się jako wyeliminowanie trafionego z dalszej walki airsoft.
-Trafiony uczestnik sygnalizuje fakt trafienia poprzez uniesienie obu rąk do góry i okrzyk "dostałem".
-Dopuszczalne jest pominięcie unoszenia rąk i okrzyku w sytuacjach, kiedy takie zachowanie może ujawnić skryte działanie osoby, która oddała celny strzał.
-Trafiony gracz pozostaje w miejscu trafienia. Trafiony gracz przyjmuje taką pozycję, by fakt jego wyeliminowania był oczywisty oraz by jego pozycja nie utrudniała walk airsoft pozostałym uczestnikom. Trafiony gracz może przemieścić się do strefy bezpieczeństwa dopiero wówczas, gdy w rejonie, gdzie został trafiony, nie toczą się już żadne działania, a przejście do strefy bezpieczeństwa nie będzie odbywało się przez rejon innych działań. Trafiony gracz szczególnie dba o to, by nie przeszkadzać lub nie utrudniać walk airsoft innym uczestnikom.
-Nie przyznawanie się do otrzymanych trafień jest naruszeniem podstawowego kanonu, na jakim opiera się airsoft - kanonu uczciwości. Gracz airsoft, który uporczywie i w sposób ewidentny unika przyznawania się do otrzymanych trafień, nie jest mile widziany w środowisku airsoft. W związku z tym może zostać wykluczony z udziału we wszelkich walkach, spotkaniach i imprezach airsoft.
-Trafiony uczestnik od chwili zasygnalizowania trafienia, zachowuje pełne milczenie. Nie jest dopuszczalne porozumiewanie się w sposób bezpośredni, przy użyciu środków łączności, ani w żaden inny sposób, z pozostałymi uczestnikami, zarówno biorącymi udział w dalszych walkach airsoft, jak i uczestnikami, którzy zostali także trafieni. Zakaz porozumiewania się przestaje obowiązywać w strefie bezpieczeństwa, jednkaże porozumiewanie się może następować wyłącznie z osobami znajdującymi się w tejże strefie.
-Trafiony uczestnik, od chwili zasygnalizowania trafienia, nie oddaje strzałów z żadnej broni ASG i w żadnym celu. Zakaz ten dotyczy również uczestników znajdujących się w strefie bezpieczeństwa.
-Szczególnie niedopuszczalne jest przekazywanie jakichkolwiek informacji pozostałym w walce uczestnikom. Przekroczenie tej zasady może spowodować natychmiastowe i bezwzględne wykluczenie gracza z dalszych walk airsoft.
-Trafienie w broń ASG używaną przez gracza uważa się, za wyeliminowanie tejże broni z dalszej walki airsoft.
-Gracz, którego broń została wyeliminowana, nie może strzelać z niej do końca starcia, w którym nastąpiło wyeliminowanie. -Dopuszcza się możliwość korzystania z broni ASG posiadanej przez wyeliminowanego, innego uczestnika. Przejęcie broni ASG wyeliminowanego uczestnika może nastąpić wyłącznie w tym miejscu, w którym został on wyeliminowany.
-Wyczerpanie się amunicji ASG, nie skutkuje wyeliminowaniem gracza z walki airsoft. Gracz, któremu wyczerpała się amunicja, pozostaje nadal w walce.
-Organizator walk airsoft może ustalić inne zasady uznawania trafień. W przypadku braku ustalenia innych zasad uznaje się za obowiązujące, podane w niniejszym zbiorze.

VI. Zasady korzystania ze środków łączności
-Dopuszczalne jest korzystanie ze wszelkich środków łączności.
-Organizator walk airsoft może zastrzec na swój użytek określone przez siebie kanały. Nie mogą one być używane przez pozostałych uczestników.

VII. Zasady organizowania walk airsoft - regulaminy
-Walki airsoft, zwane dalej "imprezami", o charakterze zorganizowanym i o zasięgu ogólnopolskim, powinny być opatrzone, przygotowanym przez organizatora i podanym do publicznej wiadomości, Regulaminem Imprezy.
-Z zachowaniem podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa, organizator ma prawo do swobodnego określania zasad obowiązujących w trakcie trwania imprezy.
-Wszyscy uczestnicy imprezy są zobowiązani do bezwzględnego przestrzegania zasad ustalonych w regulaminie, pod rygorem usunięcia z imprezy bez zwrotu poniesionych kosztów.

VIII. Sprawy inne
-Żaden gracz airsoft nie może być dyskryminowany z powodu rodzaju i typu posiadanej broni ASG, umundurowania i wyposażenia. Jednakże każdy gracz airsoft dba o to, by jego umundurowanie i wyposażenie nie odbiegało w rażący sposób od norm umundurowania i wyposażenia powszechnie uznanych i przestrzeganych w airsoft, a także od przyjętego przez organizatorów klimatu rozgrywki (w tym sensownosci scenariusza).
-Miłośnikiem i sympatykiem airsoft może być każda osoba, bez względu na wiek, płeć i rasę.
-W spotkaniach, walkach i imprezach airsoft mogą uczestniczyć osoby, które ukończyły 18 lat i posiadają pełną zdolność do czynności prawnych.
-W przypadkach szczególnych, w spotkaniach, walkach i imprezach airsoft mogą uczestniczyć osoby, które ukończyły 16 lat i posiadają pisemną zgodę rodziców / opiekunów, według ustalonego wzoru.

IX. Postanowienia końcowe
-Niniejszy zbiór zasad nie stanowi prawa w powszechnym rozumieniu.
-Stosowanie określonych w niniejszym zbiorze zasad, stanowi dbałość o rozwój airsoft w Polsce, poszanowania dla całego środowiska airsoft, a także dla panujących w tym środowisku dobrych obyczajów. Z tego względu, zbiór niniejszy stanowi zbiór zasad obowiązujących w środowisku airsoft w Polsce i zwany jest umownie "Prawem ASG".
-Stworzenie niniejszego zbioru ma służyć ujednoliceniu zasad stosowanych w całym środowisku airsoft.
-Niniejszy zbiór opracowany został na podstawie istniejących dotychczas i ogłoszonych zasad oraz na podstawie wypowiedzi wielu osób ze środowiska airsoft. Twórcy zaznaczają, iż dołożyli wszelkich starań, by ten zbiór zapewnił równe szanse dla wszystkich miłośników airsoft i pozwolił zapobiec wszelkim sporom i nieporozumieniom.





Oto najważniejsze zasady (streszczenie dla leniwych plus kilka innych):
1. Każdy gracz musi posiadać odpowiednią ochronę oczu.
2. Niedozwolone jest umyślne celowanie w głowę, szyję bądź krocze.
3. Ciężar kulek i moc repliki powinny być rozsądnie ustosunkowane do dystansu walki.
4. Wewnątrz pomieszczeń zakazane jest prowadzenie ognia ciągłego.
5. Trafienie w dowolną część ciała oznacza wyeliminowanie z gry (zależnie przyjętych zasad).
6. Trafienie w replikę, w zależności od wcześniej przyjętych reguł jest albo ignorowane, albo replika zostaje wyłączona z gry.
7. Wyeliminowany gracz musi zasygnalizować trafienie pokazując czerwoną chustę bądź unosząc rękę do góry (może również krzyknąć "trafiony!", "dostałem!"). Trafiony nie może komunikować się z pozostałymi graczami.
8. Spożywanie alkoholu i środków odurzających podczas rozgrywek airsoft jest zabronione.
9. Przed rozgrywką musi zostać wydzielona strefa bezpieczeństwa, oddalona od miejsca rozgrywki.
10. Ochronę oczu można zdjąć jedynie w strefie bezpieczeństwa - obowiązuje tam zakaz korzystania z broni ASG.



III. Rodzaje rozgrywek.

Rozgrywki airsoftowe można w większości przypadków podzielić na trzy kategorie:

1. Gra sportowa (popularnie nazywana "strzelanką") - jest to najczęściej spotykany rodzaj rozgrywki ze względu na proste zasady, bardzo niewiele przygotowań i luźne ramy czasowe. Dwie lub więcej drużyn dąży do wykonania określonego przez scenariusz zadania - najczęściej przejęcia wskazanego obszaru, odbicia zakładników lub wyeliminowania graczy przeciwnika. Zwykle strzelanki odbywają się na stosunkowo niewielkim obszarze, trwają od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. Stawia się tutaj przede wszystkim na dynamizm rozgrywki.

2. LARP (ang. Live Action Role-Playing) - są to rozgrywki o rozbudowanej linii fabularnej, posiadające skomplikowane zasady, wymagające długich przygotowań. W przypadku LARPów strzelanie jest zaledwie dodatkiem do całości (a czasami nawet nie występuje, broń służy za rekwizyty). Przede wszystkim liczy się klimat, wczucie się w role i kreatywność. Przykładem mogą być LARPy z uniwersum S.T.A.L.K.E.R. - rozgrywki prowadzone są na terenach z opuszczonymi budynkami, "z dala od cywilizacji", gracze wcielają się w stalkerów, którzy wędrują po Zonie, wypełniając zadania, szukając artefaktów, walcząc z mutantami bądź innymi graczami, sprzedając i kupując towary u handlarzy. Tereny pod taki LARP często są dodatkowo stylizowane: oznaczane są tabliczkami miejsca umownie napromieniowane, rozmieszczane są artefakty bądź przedmioty potrzebne do zadań, przygotowywana jest "kryjówka" dla stalkerów choćby w formie post apokaliptycznego baru, w którym urzęduje handlarz.

3. Milsim (ang. Military Simulation) - rozgrywki te mają na celu jak najwierniej odwzorować prawdziwe pole walki. Często trwają ponad dobę, czasami nawet dwa-trzy dni, prowadzone są na dużych obszarach. Wymagają dobrej kondycji i wytrwałości, gdyż w ich trakcie pokonuje się niekiedy kilkanaście a nawet kilkadziesiąt kilometrów. Często zawierają również elementy survivalowe. Milsimy, podobnie jak LARPy, niekiedy nie są wcale rozgrywką airsoftową - broń służy za rekwizyt. Jest tylko jedna drużyna, która dla przykładu musi przejść kilkanaście kilometrów do określonego punktu, tam rozpoznać swój cel i ewakuować się z innego miejsca. Oczywiście są też milsimy w których się strzela, z tym że w przeciwieństwie do strzelanek, tutaj trafienie często oznacza wyeliminowanie z całej imprezy.


Rzecz jasna nie wszystkie rozgrywki airsoftowe wpisują się idealnie w określoną kategorię, są takie, które łączą w sobie elementy dwóch lub wszystkich kategorii.

Vader
Porucznik
Porucznik

Liczba postów : 424
Join date : 03/02/2014
Age : 28
Skąd : Lublin

https://freelancersteam.forumpolish.com

Powrót do góry Go down

Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach